Hvad vælger gæsterne restaurant efter?

For dit som restauratør er det relevant at vide, hvilke kriterier gæster vælger efter, når de går ud for at spise på restaurant.

Sund mad

Gæsterne har ofte nogle bestemte forestillinger om, hvad de gerne vil spise. Mange har i dag en sund livsstil, hvilket betyder, at restauranter, som laver økologiske, veganske eller hjemmelavet mad fra bunden af med gode råvarer, i stigende omfang bliver foretrukket. Mange gæster vil også gerne have mad uden gluten eller laktose, og det stiller krav til restauranterne om, at de kan imødekomme dette.

Pris og kvalitet

Nu om stunder ser gæster ikke kun på prisen eller går efter det bedste tilbud. Gæster i dag er ofte villige til at betale lidt mere for at få ekstra god kvalitet. Det betyder måske, at de ikke går på restaurant lige så ofte, men til gengæld er de villige til at spendere mere på gode madoplevelser.

Restaurantens beliggenhed

I gamle dage betød en restaurants beliggenhed meget. Den skulle være nem at finde og helst ligge et godt sted byen eller langs vandet. I dag er det vigtigste, at restauranten har en hjemmeside og kan findes på Google Maps online. Gæsterne er villige til at køre ned ad snoede veje og til små landsbyflækker, hvis blot de har navigationssystemet til at finde frem.

Andre gæsters anbefalinger

Det er helt normalt, at gæster tjekker anmeldelser af en restaurant online. Her læser de andre gæsters anbefalinger af restauranter. Anmeldelsen kan både omhandle maden, stemningen, service, pris, hygiejne og komfort, og på den baggrund træffer potentielle gæster en beslutning om, hvorvidt de har lyst til at besøge en restaurant.

En særlig oplevelse

Besøget på din restaurant skal helst være en særlig oplevelse. Her tænkes ikke kun på maden, men også på stemningen og betjeningen. Gæsterne vil gerne have noget ekstra ud over maden som f.eks. live-underholdning eller særlig opvartning af deres hunde, imens de selv spiser. Den slags oplevelser kan bagefter deles på de sociale medier, og det kan være med til at give din restaurant et endnu bedre omdømme.