Vores forhold til mad er en særlig ting. De fleste har livretter, som de har elsket, siden de var børn, eller som de har lært at kende på en ferie, hos gode venner eller på en restaurant, som de har besøgt. De fleste har også retter, som de ikke har lyst til at spise, og det skyldes enten fordomme mod retten og de ting, den er lavet af, eller at man på et tidspunkt har prøvet den og valgt den fra.
Sådan er det også med restauranter. Når man bor i et område, får man efterhånden fundet frem til steder, som man godt kan lide at komme på, og der er også steder, man vælger fra – på grund af maden, betjeningen eller andre forhold. Ofte er det at gå på restaurant forbundet med en særlig hygge. Vi klæder os pænt på, og ungerne får måske nyt, smart tøj på fra Kids Brand Store til børn, så de kan gøre en god figur.
For de fleste er maden på de restauranter, vi vælger, et spørgsmål om at forene tradition og fornyelse. Vi elsker det genkendelige ved maden og vil gerne prøve nyt.
Skæbnen for de mange kroer rundt omkring i landet, som er lukket de seneste årtier, afspejler, at tradition ikke er nok i sig selv, hvis en restaurant skal holdes i live. Der kræves også fornyelse, hvis kunderne skal blive ved med at komme, for vi er blevet mere forvænte og mere kendte med det at gå ud at spise.
Mange har den holdning til restauranter, at de ikke vil gå ud at spise noget, som de nemt selv kan lave. Og med flere og flere hobbykokke hjemme i samtalekøkkenerne betyder det, at der stilles store krav til de restauranter, der vil tiltrække gæster. De skal byde på gode, innovative og professionelle køkkener, som spisegæsterne har lyst til at frekventere.
Restaurater har det som bølger – de stiger og falder, og på samme måde er der hele tiden nye typer restauranter, som slår sig op og bliver populære, mens andre daler i popularitet. Det stiller store krav til de professionelle madfolk at aflæse markedet og finde ud af, hvad de skal satse på. Når der kommer flere og flere veganere, er det nærliggende at satse på dét køkken – men det er stadig et fåtal, der lever rent vegansk. Så hvordan skal man satse for at ramme bredt og dermed få adgang til gæsternes pengepung, så det bliver godt for alle parter?
Hvad der var in for fem år siden, er i dag mainstream, og hvad der er mainstream i dag, kan være yt i morgen. Derfor er det vigtigt at have fingeren på pulsen som restauntmenneske og kunne vælge den rette måde at drive restaurant på i tiden, man lever i.