Når man er restaurantejer, så er der en ting, som er vigtigere end alt andet, og denne ting er glade og tilfredse gæster. Glade og tilfredse gæster er nemlig den hjørnesten, som hele ens forretning står og falder med. Kan man ikke sørge for at give sine gæster en god oplevelse, så er der desværre stor chance for, at man ikke kan holde sin restaurant kørende særligt længe. Hvilket der i bund og grund ikke er noget som helst mystisk eller mærkeligt i. Glade gæster kommer for det første tit tilbage og spiser, og for det andet vil de oftest anbefale restauranten i deres netværk, hvilket kan lede til nye kunder og dermed øget omsætning. Utilfredse gæster kommer sjældent tilbage, og oftest vil de tale dårligt om din forretning i deres netværk, hvilket kan give din restaurant et dårligt rygte og skræmme mulige nye kunder væk.
Det er derfor alfa og omega for at drive en succesfuld restaurant, at man formår at give sine gæster en god oplevelse hver gang de kommer. Der er flere forskellige måder, hvormed man kan sørge for, at ens gæster bliver så tilfredse som overhovedet muligt, og disse vil blive uddybet nærmere herunder.
God mad
Dette burde næsten give sig selv, men ikke desto mindre, så kommer det med på listen. Det absolut allermest vigtige parameter som restauranter bliver bedømt på, er selvfølgelig den mad, de serverer. Derfor er det utroligt vigtigt, at man sørger for, at den mad, der kommer ud af køkkenet og hen til gæsternes bord, altid er af ordentlig kvalitet. Friske råvarer og god tilberedning er i denne forbindelse super vigtigt.
Sammenhæng mellem pris og kvalitet
Gæster bliver tit utilfredse, hvis de oplever, at de bliver opkrævet flere penge for en ret, end hvad den egentlig er værd. Derfor er det vigtigt, at man sørger for, at kvaliteten på den mad man serverer, de omgivelser maden bliver serveret i, og den betjening man kan tilbyde kunderne stemmer overens med den pris, man forlanger. Er dette ikke tilfældet, kan det lede til stor utilfredshed hos kunderne.
God stemning på restauranten
Dette siger næsten også sig selv, men det er altså virkelig vigtigt, at der er en god stemning i restauranten, da man som restaurantejer ikke blot sælger mad, men en hel oplevelse. Her kan en god idé for eksempel være at anskaffe sig nogle selskabsspil, som kan være til rådighed for restaurantens gæster. Spil som cards against humanity er virkeligt gode til dette formål, da de er både sjove, og nemme at komme i gang med at spille.
Klimavenlighed
I dag er der større fokus på miljøet, og især den store udfordring med global opvarmning. Derfor giver det rigtigt god mening at implementere miljøvenlige tiltag i sin restaurant, da dette er noget, som er vigtigt for mange gæster. Eksempler på sådanne tiltag kan for eksempel være kødfrie alternativer, sugerør af pap i stedet for plastic, generel minimering af plasticforbrug, vand fra hanen i stedet for flaskevand osv.